Missie
Playing for Success Almere biedt betekenisvolle en actieve leerprogramma’s voor kinderen en jongeren van 4 tot 16 jaar bij wie het, om sociaal-emotionele redenen, soms tijdelijk niet loopt zoals verwacht. Ze laten nog niet zien wat ze in hun mars hebben; hun zelfvertrouwen, motivatie en plezier in leren staan onder druk. In een tijd waarin maatschappelijke druk, prestatiedruk en de invloed van sociale media toenemen, helpt Playing for Success hen om hun motivatie terug te vinden, hun zelfvertrouwen te vergroten en hun veerkracht te versterken.
Met een innovatief programma in kleine groepen, intensieve en persoonlijke begeleiding en een inspirerende leeromgeving dagen we leerlingen uit, stimuleren we hen en zetten we aan tot groei. We richten ons daarbij op burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we bewust de verbinding leggen met andere basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid. Zo geven we kinderen de tools én het vertrouwen om niet alleen op school, maar ook in de samenleving volwaardig en positief mee te doen.
Want zodra kinderen ontdekken dat ze wél kunnen leren – en dat leren zelfs leuk kan zijn – bloeien ze op. Hun zelfvertrouwen groeit en hun schoolprestaties verbeteren vaak als vanzelf.
Visie
In Almere, een stad die snel groeit en steeds vaker te maken krijgt met grootstedelijke vraagstukken, zien we dagelijks hoe belangrijk het is dat kinderen en jongeren zich niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel en maatschappelijk ontwikkelen. De samenleving stelt steeds hogere eisen aan vaardigheden zoals zelfregulatie, samenwerken, kritisch denken en digitale geletterdheid. Playing for Success Almere ziet het als haar opdracht om kinderen hierin te versterken.
Wij geloven dat elk kind unieke talenten heeft. Door actieve en betekenisvolle leerervaringen, afgestemd op hun leefwereld, helpen wij hen om grip te krijgen op hun eigen ontwikkeling. Onze programma’s dragen bij aan burgerschapsvorming, zelfredzaamheid en een positief zelfbeeld.
Onze aanpak is gebaseerd op de principes van het landelijke Playing for Success-programma, dat erkend is als ‘goed onderbouwd’ door de Erkenningscommissie Jeugdinterventies en is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
In nauwe samenwerking met alle Almeerse scholen, de gemeente, Passend Onderwijs, sportclubs, culturele instellingen en andere maatschappelijke partners creëren we een krachtig netwerk dat bijdraagt aan de brede ontwikkeling van onze deelnemers. We bieden leeromgevingen waarin kinderen ervaren dat zij invloed hebben op hun eigen leerproces. Onze programma’s zijn aanvullend op het basis- en voortgezet onderwijs en richten zich op het versterken van motivatie, zelfvertrouwen en sociaal-emotionele vaardigheden, zoals samenwerken en doorzettingsvermogen. Daarbij benutten we taal, rekenen en digitale geletterdheid als middel om deze ontwikkeling in een levensechte context te ondersteunen.
Met deze missie en visie streven we ernaar om een positieve impact te hebben op het leven van kinderen en jongeren in Almere, hen te inspireren om het beste uit zichzelf te halen en hen voor te bereiden op een succesvolle toekomst.
Playing for Success Almere is in maart 2012 gestart met 12 leerlingen. Inmiddels is PFSA hebben duizenden leerlingen PFSA ervaren en zijn we een belangrijke partner voor en in het Almeerse onderwijs.